پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182115
رکوردهايي که ظريف و کري جابجا مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1394/04/20 08:44:30
نمایش : 1236
وزراي خارجه ايران و آمريکا با بيش از ۱۵ روز حضور در وين براي بحث درباره برنامه هسته‌اي ايران رکوردهاي پيشين خود در لوزان را شکستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مذاکرات وين با حضور وزراي خارجه ايران و آمريکا به پانزدهمين روز خود وارد شده است و آنگونه که از فضا و سخنان ديپلمات‌ها برمي‌آيد احتمالا دو سه روز آتي را نيز ادامه خواهد داشت. آمريکا و اتحاديه اروپا پيشتر از تمديد تمهيدات برنامه اقدام مشترک تا ۱۹ تيرماه خبر داده‌اند.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان، که در ميان وزراي خارجه جمهوري اسلامي و پيش از آن، بيشترين روزها را در يک سفر خارج از ميهن به سر برده است اين روزها رکورد پيشين خود که متعلق به مذاکارت لوزان بود را مي‌شکند. هيچ وزير خارجه ايراني تاکنون اين مدت روز را به طور پيوسته در خارج از ايران نگذرانده است. وي روز ۶ تير به وين آمد، ۷ تير به تهران بازگشت و ۹ تير نيز بار ديگر به وين بازگشت.

در چهار دهه گذشته سابقه نداشته که يک مقام ارشد آمريکايي اين مدت طولاني را براي بحث درباره يک موضوع بين‌المللي در خارج از کشور به سر برد. آنگونه که از فضاي مذاکراتي بر مي‌آيد وي و همتاي ايراني‌اش دو سه روز آتي را نيز بايد در وين بگذرانند.

امروز (جمعه) پانزدهمين روزي است که کري در وين به سر مي‌برد و بدين ترتيب رکورد پيشين‌اش که متعلق به مذاکرات لوزان بود را شکست. هيچ وزيري از سال ۱۹۸۳ و دوران جورج شولتز به اين طرف اين تعداد روز در خارج از کشور نبوده است. وي پس‌فردا (يکشنبه) رکورد شولتز را نيز خواهد شکست.

از زمان سفر ۳۴ روزه هنري کسينجر به خاورميانه در سال ۱۹۷۴ هيچ ديپلمات ارشد آمريکايي براي بحث درباره يک موضوع خاص اين همه روز را در خارج از کشور سپري نکرده است.

اما کري برخلاف کسينجر که بين شهرهاي بيت‌المقدس، دمشق، امان و ساير شهر‌ها در حرکت بود،‌ تمام اين مدت را در پايتخت اتريش گذرانده است. براي اينکه وزير خارجه‌اي آمريکايي را بيابيد که اين تعداد روز را در خارج مانده است بايد به دهه ۱۹۶۰ بازگشت.

کري روز گذشته اعلام کرد که به خاطر مذاکره، مذاکره نمي‌کند و قرار نيست اين گفتگوها تا ابد ادامه داشته باشند. وزير امور خارجه ايران نيز در پيامي توئيتري از همتايانش خواست تا «اسب‌ها را عوض نکنند»، ضرب‌المثلي انگيسي که منظور آن دعوت براي اجتناب از تغيير در مسيري است که پيشتر انتخاب شده است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html